

Van de week met volle verbazing gekeken naar het telefoongesprek wat Cynthia voerde met haar energiemaatschappij in het programma ‘de andere kant van Nederland’.
Cynthia lijkt redelijk goed zicht te hebben op haar financiële situatie en wil graag een passende betalingsregeling treffen met haar energiemaatschappij voor de jaarrekening die zij heeft ontvangen.
De €71 euro die de telefoniste van de maatschappij voorstelt, is voor Cynthia die leeft op bijstandsniveau te fors. Cynthia stelt €25 euro voor.
Waarbij, ja echt waar, de telefoniste aangeeft dat de energiemaatschappij niks kan met €25 euro, wel met €50 euro.
Ben ik nu gek? Of is dit een vreemd en tenenkrommend telefoongesprek?
Je zou denken dat de energie maatschappij ook gebaad is bij terugbetaling (in hoeveel termijnen dan ook). En wat ik sowieso heel zeker weet is dat alle mensen die we leren kennen in het programma ‘de andere kant van Nederland’ iets zouden kunnen met €25 euro extra per maand!
Hoezo kan je daar niks mee?
Oke het duurt miss dubbel zolang voordat Cynthia het bedrag heeft afbetaald. Maar op een jaarrekening van €181 euro, lijkt zelfs dat mij niet onoverkomelijk.
Wat mij betreft weer een typische situatie waarin een bedrijf de regeltjes leidend laat zijn en niet gekeken wordt naar de mens, de situatie en de mogelijkheden achter de openstaande factuur.
Het resultaat? Voor de energie maatschappij, gewoon €25 euro per maand en een slechte verstandhouding met de klant.
Voor de klant, weer een rot ervaring, nog meer stress. En laten dat nou net risicofactoren zijn voor het maken van schulden..